boeken

De reiziger

IMG_1404

Schrijfster: Diana Gabaldon

Een flinke pil, dit boek! Maar ben je er eenmaal in begonnen dan hou je niet meer op!

Een paar weken geleden was ik jarig. Mijn broer vroeg of ik de boeken kende  van de “reizigerreeks’, hij was er helemaal aan verslaafd! Ik had er nog nooit van gehoord .Dit eerste boek schreef ze begin jaren 90 vorige eeuw dus al een tijdje geleden. ‘Je krijgt hem van mij voor je verjaardag, je vindt het vast mooi’

En inderdaad, begin je er aan kun je het boek niet meer wegleggen! Binnen een paar dagen had ik 736 bladzijden gelezen en was ik een stuk wijzer over het Schotland van  1743, en heel blij dat ik  in 2016 leef!!

Waar gaat het over?

Hoofdpersoon is Claire. Zij leeft in 1945 en wordt via een mysterieuze stenen cirkel 200 jaar terug gebracht in de tijd. Naar het Schotland van 1743. Ze komt terecht in een totaal andere wereld, hard, smerig, en levensgevaarlijk. Maar ook van prachtige natuur, zonder de apparatuur, de wetenschap en het lawaai van 1945 (!), echte vriendschap en natuurlijk echte liefde. Claire heeft als verpleegster gewerkt in de oorlog en gebruikt haar vaardigheden in combinatie met de kruidenleer uit de 18de eeuw. Heel mooi beschreven. Zij beleeft de meest gruwelijke avonturen, maar geeft zich volledig over aan de tijd waarin zij beland is. Samen met haar grote liefde Jamie.

Wat vond ik minder?

Het begin van het boek is wat langdradig, het duurt vrij lang voor er echt iets gebeurt.

Veel gruwelijke details over martelpraktijken en zware gevechten. Die heb ik overgeslagen.

Een beetje een “James Bond gehalte”. Ze komt in situaties waarvan je denkt daar komt geen mens ooit weer uit ! Maar toch wel 🙂 Is ook wel weer fijn dat je zeker weet dat het goed af loopt…

Ik vind het echt een aanrader voor wie van romantiek, spanning en geschiedenis houdt. Ik heb het tweede deel al in huis….

IMG_1402

 

 

 

 

 

Plaats een reactie