boeken

Portret van een vrouw

JOJO MOYES

Ik kan wel zeggen dat lezen mijn grootste hobby is, ook altijd geweest. Heerlijk helemaal wegdromen in een romantisch verhaal of meeleven met de personages uit lang vervlogen tijden. Ook de verhalen over gewone mensen zoals bv Maeve Binchy  en Cathy Kelly ze beschrijven vind ik echt heerlijk ontspannend. Ook historische romans, die je gelijk iets leren over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, lees ik graag.

Afgelopen kerst las ik PORTRET VAN EEN VROUW geschreven door Jojo Moyes. Ik kende deze schrijfster nog niet maar ben echt weg van haar schrijfstijl. Ik werd gelijk meegezogen de twintigste eeuw in, 1916.

Het speelt afwisselend in Frankrijk  tijdens de eerste wereldoorlog en in Londen  90 jaar later. Het draait allemaal om een schilderij, het portret van een vrouw. Hier omheen wordt een gedeelte uit het leven van Sophie en Liv verteld. Sophie is een dappere jonge vrouw die samen met haar zus het familiebedrijf, le Coq Rouge probeert te bestieren in een zeer moeilijke tijd terwijl haar man vecht aan het front. Liv probeert in 2006 haar leven weer op de rails te krijgen na het overlijden van haar echtgenoot op jonge leeftijd. Via het schilderij ontstaat er een band tussen beide vrouwen. Romantisch, meeslepend en zeer boeiend.

Het verhaal geeft een inkijkje in een stukje eerste wereldoorlog, een tijdperk waar ik veel minder over gelezen heb dan bijvoorbeeld de tijd van de tweede wereldoorlog. Ook het onderwerp kunstroof  in oorlogstijd wordt prachtig verweven door het hele boek.

Echt een aanrader!!!!


zon op:   8.47

zon onder  : 16.43                                                                                                                                     

Geef een reactie

